Zo eenvoudig is dat politieke reces niet

Cees Kremer 13 jan 2018 Politiek

Het werkjaar voor de leden van de Tweede Kamer begint maandag met het einde van het kerstreces weer. In totaal hebben Kamerleden dit jaar 125 recesdagen, terwijl andere Nederlanders maar 28 vakantiedagen krijgen. Dat lijkt oneerlijk, maar de wereld van het politieke reces is zo eenvoudig nog niet.  

Officieel zijn deze recesdagen geen vrije dagen, maar gaat het enkel om een vergaderloze periode. Er zijn ieder jaar een paar debatvrije periodes. Naast het huidige kerstreces is de Kamer vrij tijdens het krokusreces, het reces tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen, het mei-reces, het zomerreces, het herfstreces en het kerstreces. Daarnaast blijft de Tweede Kamer ook leeg tijdens Koningsdag, Hemelvaart, Tweede Pinksterdag en 5 mei.

Reces
De Kamer tijdens het laatste debat voor het kerstreces. Beeld: ANP/Bart Maat

Te veel debatvrij

In totaal hebben Kamerleden dus 125 dagen debatvrij. Dat zijn er te veel, vindt SP-Kamerlid Sandra Beckerman. “Dat is jammer, want door de lange recesperiode urgente zaken blijven liggen.” Kamerleden gebruiken deze recesdagen voor werkbezoeken of om andere werkzaamheden af te ronden.

Toch vallen de woorden ‘politiek’ en ‘vakantie’ niet goed te rijmen. Dat bleek afgelopen zomer toen het reces tijdens de formatieonderhan delingen onderwerp van gesprek was. De gesprekken gingen verder tijdens het reces, maar tijdens de laatste week van juli en de eerste week van augustus lagen de onderhandelingen stil. De partijen waren op vakantie.

“Ik vind dat te gek voor woorden,” reageerde presentatrice Eva Jinek in haar talkshow Jinek. Daarmee verwoordde ze het onderbuikgevoel van het volk. Doorwerken werkt ook niet altijd goed, stelde politiek watcher Joost Vullings in Jinek. Het doorwerken in de zomer leidde tot irritatie in de herfst.

Gemiddeld 2,1 werkbezoeken tijdens reces

Een reces is echter niet bedoeld om ongedwongen aan het strand te zitten. Een NRC-enquête van 2011 toonde aan dat Kamerleden gemiddeld 2,1 werkbezoeken deden tijdens een reces.

Daarnaast kunnen de Kamerleden tijdens een reces ook teruggeroepen worden. Dit was deze zomer nog het geval met de kwestie over het Fipronilschandaal dit jaar en in 2014 met de MH17-ramp. De voorzitter kan besluiten tot een onderbreking van het reces. Daarnaast kunnen 30 leden van de Kamer daartoe oproepen en als laatste kan de regering een verzoek doen. Dat laatste gebeurt zelden.

Dat zo’n oproep mislukt bleek deze week toen Beckerman naar aanleiding van de aardbeving in Groningen de Kamer tot een debat opriep.

Ze vindt het een treurige zaak dat de Kamer niet terug is gekomen van reces. De NAM en het Staatstoezicht op de Mijnen moesten gelijk met concrete maatregelen komen, terwijl de politiek lekker weg is. Een aangevoerde reden was dat veel leden in het buitenland zaten. Beckerman vindt dat de aardbevingen geen natuurramp zijn, maar, stelt ze: “De aardbevingen zijn de Groningers aangedaan door politieke besluiten en als politiek moet je daarop reageren.”

De nieuwe parlementaire jaargang kent dinsdag met een Kamerdebat over de situatie in Groningen een vliegende start. “Eerder terugkeren was dus niet noodzakelijk,” stelt VVD-woordvoerder Laura Huijsman. Volgens de partij was het goed vertegenwoordigd in Groningen tijdens het reces met de bezoeken van Wiebes en Kamerlid Dilan Yesilgoz. “Het heeft natuurlijk onze constante aandacht.”

Reageer op artikel:
Zo eenvoudig is dat politieke reces niet
Sluiten