Spring naar de content

Els Kloek: ‘De jonge generatie vindt alles vanzelfsprekend’

Sinds 3 oktober wordt het boek 1001 vrouwen uit de 20eeuw tentoongesteld in het Amsterdam museum. Hier kunt u kennismaken met verschillende vrouwen: van politica’s tot sportvrouwen, elk met een bijzonder verhaal. Wij belden met Els Kloek, initiator en auteur, om haar te vragen naar haar feministische daad.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Annemijn van Langeveld

Het boek schrijven is één ding, tentoonstellen weer iets heel anders. Hiervoor kreeg ze de hulp van Irma Boom. “Ik had wel een beetje invloed, maar je moet natuurlijk wel dealen met wat er in zo’n museum allemaal mogelijk is. Ik had twee eisen. Allereerst: mijn project gaat letterlijk over 1001 vrouwen en je kunt geen 1001 vrouwen laten zien. Maar ik wilde wel de macht van het getal laten voelen: het moesten er veel zijn. Daarnaast wilde ik per se een historische lijn in de tentoonstelling. Ik ben gaan kijken hoe ik die 1001 vrouwen in vijf generaties kon indelen. Alle kunstenaressen, schrijvers, dichteressen en actrices heb ik eruit gegooid, want die vrouwen hadden ook wel last van achterstelling, maar niet zoals bij beroepen zoals politiek of wetenschap. Ik vind het eindresultaat prachtig. Irma Boom kwam namelijk met het geweldige idee om vrouwen als een soort affiches tegen de wand te zetten: alsof je ze zo mee kunt nemen.”

Beeld: Annemijn van Langeveld

Kloek schreef eerst het boek ‘1001 vrouwen in de Nederlandse geschiedenis’. Hier deed ze tien jaar over. Ze besloot uiteindelijk vervolg te maken: een boek over alle vrouwen uit de twintigste eeuw. “Wat me zo aantrok: in de twintigste eeuw is er zo ontzettend veel gebeurd wat betreft de positie van vrouwen. Ik vond dat dat verhaal verteld moest worden. Ik merk namelijk nu al dat de jonge generatie alles vanzelfsprekend vindt, terwijl er zo ontzettend hard voor geknokt is. Daarbij moeten vrouwen op sommige vlakken nog altijd knokken voor erkenning, ik wil daar aandacht voor. Zodra het over iets vrouwelijks gaat, komt het minder hoog in de pikorde. Dat kan ik gewoon niet uitstaan.”

‘Zodra het over iets vrouwelijks gaat, komt het minder hoog in de pikorde. Dat kan ik gewoon niet uitstaan’

Haar twee boeken kwamen mede tot stand door crowdfunding. Alhoewel een regel in de crowdfunding ‘kort maar krachtig’ is, besloot Kloek om er toch zeker vier jaar aan te wijden. “We hadden bedacht dat alle crowdfunders één van de 1001 vrouwen mochten adopteren. Je werd dan Peter of Meter van die vrouw. Sommige vrouwen zijn door meerderen geadopteerd, andere weer door niemand. Wat we crowdfunders ook aanboden, is dat als ze een goede suggestie hadden voor een vrouw die erbij hoort, dat wij dan ons best gingen doen om daar een biografie voor te maken. Ons oorspronkelijke plan was het bij elkaar halen van €75.000. We eindigden met net geen ton, we hadden maar liefst €98.000!”

Beeld: Annemijn van Langeveld

De tentoonstelling werd vorige week woensdag geopend door niemand minder dan de koning. Een mannelijk figuur dus, voor een vrouwelijke tentoonstelling. Waarom? “Nou misschien wil ik juist wel dat mannen dit een keer lezen. Willem-Alexander heeft bovendien drie dochters en andere opmerkelijke familieleden die in ons bestand zitten. Daarbij is hij koning van alle Nederlanders, dus ik vond hem zeer gepast. Hij vond het ook echt heel erg leuk, hoor. Het is een feministische man, dat heb ik wel gemerkt.”

 Geen feminist in hart en nieren? Niet getreurd. Zoals Els Kloek ook wel zegt: “dit project is niet zozeer feministisch van inhoud, enkel een feministische daad.” De tentoonstelling is nog tot 10 maart 2019 te zien in het Amsterdams museum.