Het Parijs van Aznavour door de lens van Van Cauwenbergh

Evi Timp 15 nov 2018 Cultuur

De Belgische fotograaf Henk van Cauwenbergh, bekend om zijn glamour en modefoto’s, heeft de afgelopen jaren verschillende fotoboeken uitgebracht over steden die hem nauw aan het hart liggen. Door een samenspel tussen tekst en beeld vormen zij gepersonaliseerde stadsgidsen. Vandaag komt zijn meest recente werk uit: Paris Revisited.

Revisited’ omdat Van Cauwenbergh al eerder een volume uit zijn stedenreeks aan deze stad wijdde. In de nieuwe uitgave stelt hij ons echter opnieuw aan haar voor en dit doet hij niet alleen. Verschillende personen leveren een bijdrage, waaronder Charles Aznavour: de onlangs overleden Franse zanger. Met hun gedeelde liefde voor de Franse hoofdstad stelde Van Cauwenbergh en Aznavour het boek samen.

U was 22 jaar lang de huisfotograaf en goede vriend van Aznavour, hoe kwam dat tot stand?
 “22 jaar terug werd ik aan Aznavour voorgesteld bij een lunch met Chico Bouchikhi. Chico en Aznavour hebben muzikaal veel samengewerkt. Hij vertelde aan Charles: die Henk heeft een hele leuke stijl van fotografie: je moet eens met hem werken. Dat hebben we toen gedaan en daarna was Aznavour verkocht aan mijn werkwijze. Uit onze jaren van samenwerking is een intieme vriendschap gegroeid. Charles gaf mij het mooiste compliment dat ik ooit heb gekregen als fotograaf. Hij zei: ‘jij doet met beelden wat ik met woorden kan’. We hadden groot wederzijds respect voor elkaar.”


Aznavour door Henk van Cauwenbergh

Samen met Aznavour introduceert u ons aan jullie favoriete plekken in Parijs. Hoe bekend bent u met deze stad?
“Ik heb zelf pers en communicatie gestudeerd in Brussel. Daarna ben ik drie jaar naar Parijs getrokken voor mijn studie fotografie aan de Académie des beaux-arts. Ik heb toen een intense en mooie Parijse periode gekend. Ik hou van de stad. Om deze liefde beeldmatig op te roepen en van teksten te voorzien, met en door het oog van Aznavour, was een hele intense belevenis.”

Wat vond Aznavour van het boek?
“Hij heeft het boek nog gezien voordat we het afdrukten en hij vond het erg mooi. Er staat bijvoorbeeld een tekst in van La Bohème, een van Aznavours bekendste liedjes. Naast deze tekst staat een beeld, waar ik lang aan heb gewerkt, van een 20 jarig meisje die halfnaakt poseert op Place du Tertre om geschilderd te worden. Die foto vond hij een prachtige illustratie van de inhoud van zijn lied. En zo zijn er meerdere voorbeelden in het boek. Zijn teksten en mijn beelden samen: die vormen het geheel.”

Het boek wordt vandaag gepresenteerd door u en Nicolas Aznavour, de zoon van Charles. Wat betekent deze samenwerking voor u?
“Dat is natuurlijk heel bijzonder. Het boek draagt de teksten, foto’s en favoriete plekken van Charles. We gaan deze avond ook zijn lievelingsfoto veilen, die hij nog gesigneerd heeft. De opbrengst gaat naar het Armeense fonds: Charles was daar enorm mee begaan. Hij heeft ooit nog, na de aardbeving van 1988 in die regio, een week lang de elektriciteit betaald voor inwoners in het getroffen gebied. Die steun aan het fonds wil ik samen met Nicolas blijven onderhouden. Dat zou Charles enorm appreciëren.”

Niet Aznavour, maar Lize Feryn (een Belgische actrice) staat op het omslag. Waarom?
“Ja, zij heeft ook een hoofdrol in het boek. Ik werk niet graag met lege stadsbeelden of lege scenes. Ik fotografeer liever de mensen die op straat of in de brasserie een kop koffie zitten te drinken: het ‘echte leven’, zullen we maar zeggen. Maar met iemand zoals Lize kan je daar natuurlijk een stuk verder in gaan. Samen konden we emoties bewerken en oproepen die beeldmatig heel mooi zijn. Evengoed fotografeer ik met Inge Devroey, die als Vlaams meisje nu de absolute sterdanseres is in de Moulin Rouge en andere bekende personen uit Frankrijk. Er zijn verschillende figuranten die het boek meedragen en de emoties uitbeelden zoals wij deze wilde overbrengen.”

Wat weten mensen niet over uw vriend Aznavour?
“Dat hij zoveel humor had. En dat hij ook van plan was om heel oud te worden (wat hem ook gelukt is). Ik jende hem altijd een beetje. We hebben samen nog de oudste persoon ter wereld gekend: die is 122 geworden. Dan zei ik: ‘ach kom aan Charles, dat record moet je verbreken.’ Hij vond dat hij al goed op weg was. En als ik hem dan vroeg: wat is nou jouw geheim om zo vitaal oud te worden? Dan antwoordde hij: ‘Tu dois travailler tous les jours’. Je moet elke dag werken, want: ‘La retraite est une porte vers la mort. : op pensioen gaan is een tussenpoortje naar de dood. Je moet bezig blijven.”

Je moet elke dag werken, want: ‘La retraite est une porte vers la mort. : op pensioen gaan is een tussenpoortje naar de dood.

“Velen begrepen zijn gevatte gevoel voor humor niet. Als ik naar zijn concerten ging in Nederland, dan vroeg ik bijvoorbeeld aan twee mensen naast mij: ‘maar begrijpen jullie hem?’. ‘Ja hier en daar pikken we wel een woordje mee,’ zeiden ze dan. Ik kan daar nog steeds niet bij, want zijn teksten zijn zo cruciaal. Het zijn zulke mooie verhalen. Ik zou deze mensen alleen maar de raad willen geven om de vertalingen op te zoeken. Begrijp zijn verhalen, want: ze zijn zo belangrijk.”

En helpt dit boek ons om Aznavour een beetje beter te begrijpen?
“Jazeker. Je zal een gevoelige kant van hem zien en hij laat ons zijn Parijs zien: hoe het er volgens hem uit zag.”


Paris Revisited, door Henk Van Cauwenbergh

Het boek is vanaf vandaag ook in Nederland te koop. Alle geïnteresseerden kunnen mailen naar henk@henkvancauwenbergh.be om een gesigneerd exemplaar aan te schaffen.

Reageer op artikel:
Het Parijs van Aznavour door de lens van Van Cauwenbergh
Sluiten