Spring naar de content

Tips van drie ondernemers: een bedrijf beginnen naast een normale baan

De afgelopen jaren is de wereld van werken er heel anders uit gaan zien. We werken veel vanuit huis, zijn meer de baas over onze eigen werkdag en bepalen daarmee zelf hoe we onze tijd efficiënt te benutten. Tegelijk brengt dit ook nieuwe uitdagingen met zich mee; hoe onderhoud je bijvoorbeeld de contacten met je netwerk? En hoe zorg je voor een gezonde balans tussen privé en werk?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Voor drie startende ondernemers uit Rotterdam waren de afgelopen jaren een flinke uitdaging. Zij begonnen naast hun normale baan een eigen bedrijf. We vroegen de startende ondernemers hoe ze de balans hielden tussen tijd, werkdruk en persoonlijke financiën tijdens de opstartfase van hun onderneming.

Kees Beckeringh (33), oprichter van Caalman, werkte bijna 10 jaar als online marketing adviseur voor verschillende bedrijven. Bij zijn laatste werkgever helpt hij aan de hand van analyses en marketingadviezen webshops groeien met hun omzet. Kees besluit na een paar jaar om zelf ook een webshop te starten. Hij kiest voor de productgroep telefoonhoesjes, want hoesjes zijn makkelijk in te kopen en op te slaan zo redeneert hij. Het bedrijf begint klein met minimale voorraden. Kees blijft daarmee ook volledig afhankelijk van zijn salaris, gebruikt eigen spaargeld en leent niet bij de bank. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Na een jaar besluit Kees nog maar vier dagen bij zijn baan te werken – zodat hij naast avonduren en weekenden – ook een volle werkdag aan zijn bedrijf kan zitten. In 2020 besluit hij ontslag te nemen, maar nog niet om fulltime te gaan ondernemen. De marktomstandigheden voor online marketing adviseurs zijn erg gunstig, dus hij besluit freelance klussen te combineren met ondernemen. De werkverdeling is nu 50/50 geworden, zijn salaris compenseert hij met zijn hogere freelance tarief. De webshop groeit flink door en in 2021 maakt Kees de overstap naar fulltime ondernemer. Hij adviseert jonge professionals met een bedrijfsidee dat klein beginnen soms de goede keuze kan zijn. ‘Je groeit stapsgewijs als ondernemer en kunt aanvoelen of jouw bedrijf ook echt de potentie heeft die je denkt te zien, zonder dat je direct een leuke en goedbetaalde baan hoeft op te zeggen’.

Niels den Boogert (30), oprichter van de Cocktailfiets, begon in 2019 naast zijn baan. Hij zag een kans in de markt voor een mobiele cocktailbar waarbij hij langskomt op feestjes of bedrijfsevenementen om een gezellige en unieke borrel te organiseren. Maar zijn markt is erg wisselend, zo zijn de seizoensinvloeden van zomer en winter sterk voelbaar in zijn omzet. Maar ook de afgelopen jaren hebben de overheidsmaatregelen vaak roet in het eten gegooid van geplande cocktail events. Niels is daarom blij dat hij zijn baan niet heeft opgezegd, maar is begonnen met het doel om twee goede jaren omzet te draaien voordat hij de grote stap naar volledig ondernemerschap kan zetten. 

Jens Olsthoorn (30), oprichter van Actuele Aanbiedingen, begint zijn carrière als SEO-consultant, waarbij hij zich specialiseert in de wereld van Google’s zoekmachine om klanten te kunnen adviseren hoe zij hun vindbaarheid in ‘s wereld grootste zoekmachine verbeteren. Binnen een aantal jaren heeft hij veel kennis opgedaan en begint het te kriebelen om een eigen website te lanceren. Het begint klein, zijn eerste website is gericht op een niche; PH-meters. Hij baseert zijn keuze op eigen marktonderzoek, waarbij hij ziet dat er nog geen websites zijn die duidelijke informatie bieden over deze productgroep. Binnen enkele maanden is de website volledig gevuld en pronkt deze bovenaan Google’s zoekresultaten. Missie geslaagd, maar de bijverdiensten zijn een leuk zakcentje, nog geen vetpot. 

Na een aantal jaar besluit Jens ontslag te nemen bij zijn werkgever en verder te gaan als zelfstandig freelance SEO specialist. Tegelijk begint hij met twee vrienden een ambitieuzer project: Actuele-aanbiedingen.nl wordt gelanceerd – een website die alle webwinkels in Nederland doorlopend volgt om te kijken welke aanbiedingen er momenteel zijn. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld op ieder moment zien welke stofzuiger in de aanbieding is. Het geld wordt verdiend met het doorsturen van bezoekers naar de webshops, waarvoor het bedrijf een kleine vergoeding ontvangt. Het bedrijf groeit zo snel dat Jens tijd te kort komt en hij begint zijn freelance klanten te informeren dat hij niet- of minder beschikbaar zal zijn.

De ondernemersverhalen van deze starters laten zien dat veranderende marktomstandigheden met een groeiende freelance markt en meer ruimte voor flexwerken kansen biedt aan startende ondernemers. Zo wordt het makkelijker om naast betaalde werkzaamheden tijd te investeren in je eigen bedrijf en stapsgewijs de overstap te maken naar voltijd ondernemerschap.