Het EK is al begonnen bij Jumbo en AH

Tijdens het EK voetbal wordt er ook gestreden om extra supermarktomzet. Albert Heijn en Jumbo spelen tegen elkaar: het is blauw tegen geel. 

Als het op dit moment ergens onrustig is, dan is het de supermarktbranche. Jumbo heeft de afgelopen jaren een ongekende opmars gemaakt en is na de overname van C1000 een volwaardige tegenstander van Albert Heijn geworden. Samen beheersen de twee giganten meer dan vijftig procent van de markt, waarbij AH grofweg dertig procent heeft en Jumbo twintig procent.

Opvallend is dat Albert Heijn en Jumbo steeds meer naar elkaar toe groeien qua profilering, om zo de klanten bij de concurrent weg te trekken. Jumbo is de grote groeier en heeft zich met succes weten te profileren als de goedkoopste supermarkt van Nederland, met elke dag de laagst geprijsde A-merken. Albert Heijn heeft in vergelijking met Jumbo juist een duur imago en is er dan ook veel aan gelegen om dat verschil in imago te verkleinen. Een waslijst met A-merken die in prijs worden verlaagd is het logisch vervolg.

Albert Heijn is weer de kampioen als het aankomt op succesvolle acties. Regelmatig staan kinderen te bedelen in de supermarkt. Ook blijken de bonusaanbiedingen van Albert Heijn uit een recent onderzoek van de consumentenbond tot de meest lucratieve te behoren. Inmiddels heeft Jumbo ook enkele principes uit de begintijd overboord gezet. Waar de supermarkt eerder aangaf dat klanten bij hen geen aanbiedingen in de gaten hoeven te houden en geen zegels hoeven te sparen, lokken zij de consument wel degelijk met Jumbo-deals en zegels.

EK-acties
Bovendien doet Jumbo dit jaar ook voor het eerst mee met een EK-actie. Begrijpelijk, want AH haalde tijdens het vorige EK maar liefst 31 miljoen extra omzet door de geslaagde actie met Welpies, tijdens het WK lag de extra omzet nog hoger.

Albert Heijn geeft dit EK weliswaar voetbalplaatjes weg, maar profileert zich vooral met een online actie. Op Facebook moeten mannen en vrouwen het tegen elkaar opnemen in het voorspellen van wedstrijden. Er zijn T-shirts en jurkjes mee te winnen. En, toeval bestaat niet, ook Jumbo heeft een online-actie waarbij de consument een voorspelling moet doen. Raad de juiste EK-snack en u maakt kans op een minuut gratis winkelen.

De supermarkten trekken, als echte rivalen, dus steeds meer naar elkaar toe en de grote vraag is dan ook wie de strijd om de extra EK-omzet gaat winnen. Albert Heijn heeft goede papieren: ze doen het altijd goed tijdens toernooien en de laatste tijd zijn ze ook beter in vorm dan Jumbo, waar de nieuwe aankoop voor onrust zorgt en franchisers (in het verleden) blijken te hebben gefraudeerd. Jumbo zit daarentegen in een comfortabele underdogpositie als nieuwkomer. Bovendien is het de totaalvoetballer onder de supermarkten, met zowel een groot assortiment, lage prijzen en de beste service

In lijn met de EK-acties van de supermarkten: u mag de winnaar voorspellen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook