Verdeel de toeristenstroom naar Amsterdam, promoot Nederland als één stad

In Amsterdam wordt gemekkerd over de drukte in de binnenstad, de rijen bij het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum, die verschrikkelijke bierfiets niet te vergeten. Een oplossing zou zijn om de toeristenstroom over heel Nederland te spreiden.

In september 2004 presenteerde ik als wethouder van Economische Zaken in Amsterdam in de kleine zaal van het Concertgebouw het nieuwe logo voor de stadspromotie van de hoofdstad: ‘I amsterdam’. Uitgevoerd in zwart, rood en wit en ontworpen door reclamebureau Kessels-Kramer. Dit reclamebureau had de pitch gewonnen die mijn voorganger Geert Dales had uitgeschreven onder vijf Amsterdamse bureaus.

Erik Kessels was niet de enige die op het idee ‘I amsterdam’ was gekomen, want twee andere bureaus hadden er ook mee gespeeld, maar de uitvoering van KesselsKramer was het meest strak en hun verhaal over de noodzaak van een campagne die creativiteit, innovatie en handelsgeest benadrukte, sprak het meest aan.

Volgens een ‘onderzoekje’ in Het Parool bleek een meerderheid van de Amsterdamse bevolking er niet warm voor te lopen. Waar is dat voor nodig? Kan dat geld niet beter worden besteed? Waarom is het in het Engels?

Het gehele pleidooi van onze stuurman aan wal Frits Huffnagel leest u hier op Blendle. U kunt hier het hele tijdschrift inzien, of hier een voordelig (proef)abonnement afsluiten.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Frits Huffnagel